Een dagje Camino - Reisverslag uit Mérida, Spanje van Jules Sondeijker - WaarBenJij.nu Een dagje Camino - Reisverslag uit Mérida, Spanje van Jules Sondeijker - WaarBenJij.nu

Een dagje Camino

Door: JulesSantiago

Blijf op de hoogte en volg Jules

21 September 2022 | Spanje, Mérida

Een dagje Camino begint natuurlijk de avond daarvoor… In een Albergue samen met andere pelgrims gekookt en gegeten. Natuurlijk met enkele flesjes wijn en Agua. Met een lichte kop gaat dan om 21.30 het licht uit en gaan we slapen. Het is hier al vroeg donker rond 21.00, je zou het anders verwachten na zo veel zon overdag. Iedereen gaat nog even in bed zijn mail nakijken of zo iets en dan rond 22.00 is iedereen stil en probeert… te slapen. Temperatuur nog rond de 25 graden in de kamers dus er wordt veel gedraaid de bedden piepen en kraken nogaldus poging tot slapen begint pas na 23.00. En dan komen de echte mannen en vrouwen hun concert geven. Vannacht heb ik mijn speciaal hiervoor gekochte oortjes in MOETEN doen. Wat een geluid van Beethoven tot Bach tot Manuel de Falla. En dan val je tussen door in slaap. In de nacht gaat natuurlijk iedereen even plassen, gepiep gekraak… Ik ga ook altijd en dan val ik meestal meteen in slaap voor 1/2 uurtje.

Rond 5.00 komen de echte lopers weer naast het bed omdat ze vroeg willen lopen om zo de zon te ontwijken. Hier ook weer veel gestommel en geluiden. Ik blijf altijd tot 6.45 in bed en van dan pas opstaan, doen de meeste. Dan kan ook het licht aan. Eerst de lensjes in zodat ik weer kan ontdekken hoe de kamer was met de stapelbedden. De andere spullen zijn gisteren al ingepakt en liggen al in de rugzak, waterflessen zijn gevuld, zo’n 2 liter per dag en een blikje cola voor al ik aankom op de volgende locatie. En op naar de pijlen die me weer de weg zullen wijzen voor de komende dag. In de dorpjes kun je vaak nog even een Café con leche scoren voordat je in het donkere weer de natuur in gaat tussen de wijn velden en de velden met olijven. Zoals vandaag 28 km waarvan een stuk rechte landweg van iets meer dan 18 km, maar dan ook kaarsrecht. Het eerste 1/2 uurtje even langzaam aan om de spiertjes op te warmen en dan vol gas zolang de zon nog niet boven de horizon komt…meestal loop ik dan 4 uur aan stuk en dan 1 uur plat met de schoenen en sokken uit, kunnen ze lekker drogen. Meestal na de stop nog 1, 2, 3uurtjes. Onderweg maak ik veel foto’s en probeer ik het geweldige landschap vast te leggen, is niet makkelijk. Bij de nieuwe albergue, eerst lekker douchen, Colaatje drinken, wasje doen en kijken waar ik inkopen kan doen en waar een barretje is om wat te drinken of te eten. En dan slapen, tussen 14.00 en 18.00 is alles dicht en liggen de locale ook plat… kun je de slaap even inhalen van de afgelopen nacht en kun je voor slapen op de komende nacht…

Slaap ze,

groetjes JulesSantiago.

• 21 September 2022 - 11:22

Ivo:

Ah fijn, een teken van leven! Kun je ook foto's mee inhangen in het verslag of is dat lastig? Kost wellicht wat veel data?

• 21 September 2022 - 18:20

Tob Jacobs:

Goed op weg Jules!

• 21 September 2022 - 19:12

Inge :

Zie op de foto dat ze daar ook al die vreselijke elektronische kaarsjes hebben, is toch een beetje kitsch.
    Lekker weertje nog daar, succes verder.